Pořadí kytarových efektů v pedalboardu
Patříte mezi kytaristy, kteří rádi experimentují se zvukem pomocí efektových krabiček? Pak jste určitě řešili, v jakém pořadí by měly být zapojené. Nikde samozřejmě není striktně napsané, jak by to mělo být, ale existuje určité doporučení, kdy takové sestava efektů hraje nejlíp. A na tu se podíváme.
1. Ladička
Ladička by měla být hned na začátku řetězce. Pro naladění kytary je potřeba co nejčistší zvuk – tzn. bez efektů, což ladička na prvním místě zaručí.
2. Efekty měnící nebo modulující zvuk
Na druhé místo patří efekty, které nějak (třeba i zásadně) modulují zvuk, například:
- Wah-wah (kvákadlo)
- Phaser
- Různé efekt simulující syntezátory
3. Kompresor
Ohledně pozice kompresoru se dlouhodobě vedou debaty. Podle mě je ale lepší mít kompresor až za kvákadlem, protože změny zvuku, které kvákadlo vytváří, můžou mít na kompresor takový vliv, že bude signál nepřirozeně zeslabovat nebo zesilovat.
4. Zkreslení
Booster, overdrive, distortion. Co víc dodat. Snad jen to, že pokud používáte zkreslení ze svého zesilovače, tak je právě zde by jste měli použít efektovou smyčku a následující efekty zapojit do ní.
5. Ekvalizér
Zvuk už máme upravený a zkreslený. Teď je tedy ta správná chvíle na úpravu ekvalizérem.
6. Harmonizéry, změna výšky tónu
Protože harmonizéry můžou k původnímu tónu přidávat další, nebylo by dobré takový signál posílat před zkreslení – došlo by totiž ke spojení, které by nemuselo znít moc hezky.
7. Filtry a modulace
Chorus, flanger, tremolo, … nemají už takový zásadní vliv na původní zvuk a jejich místo je skoro na konci řetězce. Vždy ale před „časové“ efekty.
8. Časové efekty
Pokud by jste delay nebo echo zapojili na začátek řetězce, na konci by vylezla zvuková koule neurčitého tvaru 🙂
9. Reverb
Dozvuk patří až na konec, bez diskuze 🙂
…a co volume pedál?
Jak bylo řečeno na začátku – nikde není napsáno, že tohle pořadí musíte dodržovat, což platí speciálně u volume pedálu. Ten umístěte podle toho, k čemu jej využíváte. Pokud bude před zkreslením, tak můžete kromě hlasitosti ovlivňovat také míru zkreslení. Naopak za zkreslením neovlivníte samotné zkreslení, ale pouze hlasitost. Určitě jej ale nedávejte dál, než před „časové „efekty.